Dehumanizācija ir komplekss
process. Dehumanizācijas kompleksā ietilpst daudzi relatīvi patstāvīgi
komponenti - procesuālie aspekti, virzieni, trendi. Katram no tiem ir savi
galvenie enerģijas avoti un enerģijas izmantošanas dominējošie veidi. Katram no
tiem ir sava metodoloģiskā bāze un praktiskā efektivitāte.
Dehumanizācijas procesa relatīvi
patstāvīgs komponents ir himēriskums. 2003.gadā tika sagatavota grāmata
“Himēriskuma nesaulē. Kulturoloģiskas esejas un studijas”. Tā ir publicēta
interneta mājas lapā (artursprieditis.lv). Toreiz pēc PSRS sagraušanas himēriskuma
nesaule ļoti ātri sāka aptumšot tautas dzīvi “otrajā” pseidorepublikā ar tās
masveida nacionālo nodevību un nacionālajiem noziegumiem. Himēriskuma nesaule
okupēja garīgo kultūru saskaņā ar Rietumeiropas tolaik jau stabilo himēriskumu
postmodernisma un neoliberālisma iesaiņojumā. Himēriskuma nesaule
visnepatīkamāk kļuva jūtama mākslā, literatūrā, izglītībā. Pat zinātni pārklāja
himēriskuma Melnā saule. Zinātniskuma vietā uzpampa šarlatānisms, strauji
progresējot vietējo humanitāro zinātņu tradicionālajam provinciālismam, profesionālo
kadru intelektuālā potenciāla niecībai un zināšanu šaurībai. Himēriskuma Melnās
saules fani kļuva t.s. radošā inteliģence, akadēmiskā inteliģence, varas
inteliģence. Latviešu inteliģence izvērtās kā nacionāli reakcionārs un
bendējošs monstrs, nevēloties un nespējot vērsties pret tautas katastrofu un
tajā skaitā demogrāfisko katastrofu, kas viss nevarēja neizraisīt tautas
sabrukumu kā etniski vienotu sociālo organismu. Argumentēti pierādīt tautas
sabrukumu 20.gadu sākumā neprasīja gandrīz nekādu īpašu piepūli (skat.
2020.gadā publicēto 5 eseju ciklu “Tautas pēdējā fāze” grāmatā “Modernās
banalitātes gads. Esejas un etīdes” interneta mājas lapā).
Dehumanizācijas process ir globāls
process. Tas neattiecas tikai uz atsevišķām tautām vai atsevišķām rasēm.
Dehumanizācijas process attiecas uz visu cilvēci. Šī procesa būtisks
hronoloģiskās atskaites kontrapunkts ir 2020.gads – pasaules reversa gads
(skat.: https://udoulbergaakademija.blogspot.com/2021/06/6-reversa-gads.html).
Dehumanizācijas procesa izpratne
un velme pretoties dehumanizācijai nekādi nevar iztikt bez himēriskuma
analītikas. Rodas pārliecība par himēriskuma klātbūtni dehumanizācijas procesa
visos komponentos. Himēriskums funkcionē kā universāla mentālā forma,
universiāls mentālais saturs un faktors. Vēršanās pret dehumanizāciju noteikti
nevar iztikt bez himēriskuma apkarošanas.
Himēriskums eksistē kā konkrēta
bioloģiskā, zooloģiskā parādība un metaforiski virtuālā mentālā parādība folklorā,
mitoloģijā, daiļliteratūrā, mākslā, filosofiskajā domā, sociālajā publicistikā
u.c. Bioloģijā un zooloģijā par himērām sauc organismus ar ģenētiski atšķirīgām
šūnām. Tās var sastāvēt no divām vai vairākām zigotām – šūnām, kas rodas
dzimumprocesā savienojoties divām pretēja dzimuma dzimumšūnām. Bioloģijā
himēriskums var skart ne visu organismu, bet tikai tā atsevišķus orgānus vai to
daļas.
Metaforiski virtuālajā mentālajā
parādībā par himēriskām būtnēm uzskata hibrīdiskas izpausmes. To pamatā ir
antropomorfo un zoomorfo pazīmju kopums, radot puscilvēkus. Tie dzīvo nomaļās
un nepieejamās vietās uz civilizācijas robežas. Hibrīdiski noformētu būtņu klāsts
pasaules kultūras mantojumā ir milzīgs. Tajā ietilpst, piemēram, ēģiptiešu
sfinksas, sengrieķu kentauri, viduslaiku dēmoni, kikimoras ziemeļu tautām,
burvji, cilvēki-vilki, vilkači – cilvēka pārvēršanās dzīvniekā. Atsevišķa grupa
ir briesmoņi-monstri. Tā dēvē cilvēkus ar neparasti sliktām morālajām īpašībām
(lat. monstrum – iedzimta kroplība).
Grieķu mitoloģijā, kuras tēlus un
sižetus plaši izmanto arī citas tautas, eksistē būtne ar nosaukumu “ himēra”.
Tai ir lauvas galva un kakls, kazas ķermenis un čūskas veida aste. Himēras
tēls, tā odiozais veidols, ir stimulējis diskursu par himēriskumu kā
individuāli psihisku un sociāli psihisku novirzi. Himēriskuma iezīmes ir
iluzoriskums, iracionālisms, neiespējamība, nedzīviskums, utopiskums,
fantastiskums, amorālisms, pretrunu demonizācija, melu demagoģiska fetišizēšana,
farizejiskums, antisociālistiskums, antinacionālistiskums. Lakoniski sakot, himēriskums
ir fundamentāli nesadarīgu un eksistenciāli kaitīgu pretišķību voluntāri
manipulatīva uzspiešana cilvēkiem. Himēriskuma cēlonis visticamākais ir hibrīdiski
ģenētiski (nesaderīgas asinsradniecības) determinēts rezultāts jeb, citiem
vārdiem, sakot etniskās asimilācijas rezultāts, kas var patoloģiski izraisīt
destruktīvu psihisko iedabu. To, ka asimilācija deformē cilvēkus, zināja jau sensenos laikos. Senajā
Romā asimilācijai pakļāva vergus. Asimilācijas sekmētā asinsradniecība ar
vietējiem iedzīvotājiem ievērojami mazināja vergu vēlēšanos bēgt. Asimilācija
ir bijusi iekarotāju apzināti realizēta politika, lai pakļautu un pat
iznīcinātu iekaroto etnosu. Asimilācijas rezultātā tauta zaudē enerģiskumu sevi
aizstāvēt, nodrošināt tautas vienotību u.tml. Individuālajā ziņā asimilācijas rezultāts
var būt apziņas himēriskums, kas atspoguļojas odizi kroplā dzīves īstenības
uztverē un traktējumā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий