§ Latvijā ideoloģijas tematika nav populāra. Tas ir žēl, kaut gan klusēšana par ideoloģiju arī sava veida ideoloģija. Mūsdienās ideoloģija ir kļuvusi aktuāla nepieciešamība gan globālā mērogā, gan lokālā mērogā. Globālā mērogā ideoloģijas problemātiku uzkurina globālisma prozelītu pasaules “lielā pārlādēšana”. Tas ir dehumanizācijas process. Tam ir ideoloģiski jāpretojas. Lokālā mērogā ideoloģiskais kūtrums liecina par nenormālu attieksmi pret valstiskumu. Valsts kvalitāti vienmēr nosaka valsts ideoloģijas kvalitāte; valsts vienmēr ir noteiktu ideju apliecinājums atbilstoši principam “kāda ideoloģija, tāda valsts”. Kriminālajā kapitālismā tiek gludināts ar organizētās noziedzības ideoloģiju - masveida zagšanas (plašā nozīmē) ideoloģiju. Saprotams, par to negribas diskutēt. Tāds gludeklis funkcionē bez kritiskuma gandrīz kapa klusumā. Valdošajai kliķei tas ir ļoti izdevīgi.
§ Sociuma
valstiski organizatoriskajā sfērā ideoloģija ir primārā. Ideoloģija kalpo
valsts izveidošanai, bet nevis valsts ir ideoloģijas iniciatore. Valsts
izveidošana vienmēr sākas ar valsts izveidošanas specializētas ideoloģijas
izstrādāšanu. Valsts bez specializētas valsts izveidošanas ideoloģijas nevar
tikt izveidota, jo tas nevar notikt bez idejiski garīgiem, sociāli
politiskajiem motīviem izveidot savu valsti.
§ Ja
valsts rada ideoloģiju, tad tā ir vērtējama kā propaganda varas interesēs.
Valsts cenšas sevi leģitimēt un tāpēc propagandē noteiktu savu funkcionālo
misiju. Valsts propaganda ne reti ir konceptuāls mistrojums ar popūlistisku
ievirzi – masu apziņai adresētu primitīvu retoriku.
§ Valsts
kvalitāti vienmēr nosaka valsts ideoloģijas kvalitāte; valsts vienmēr ir
noteiktu ideju apliecinājums atbilstoši principam “kāda ideoloģija, tāda
valsts”. Kriminālajā kapitālismā prevalē organizētas noziedzības legalizācijas
ideoloģija, masveida zagšanas (plašā nozīmē) ideoloģija.
§ Valsts
ideoloģijas aizliegšana ir to cilvēku ideoloģija, kuri aizliedz valsts
ideoloģiju. Aizlieguma pamatā ir ciniska viltība, jo valsts ideoloģijas
aizliegšana ir noteikta ideoloģija. Principā ideoloģiskais vakuums nav
iespējams.
§ Ideoloģija
ir virtuāls veidojums. Ideoloģijā neeksistē monogrāfijas, raksti par ideoloģiju.
Ideoloģija neeksistē kā konkrēta sociāli politiskā teorija. Ideoloģija nav
teksts vai tekstu summa. Par ideoloģiju nav enciklopēdijas, mācību grāmatas,
populārzinātniski izdevumi. Ideoloģija nav stingrs un konsekventi respektējams formāts
aģitācijā un propagandā.
§ Ideoloģija
ir virtuāls apziņas fenomens, konsolidējot sabiedrību un sniedzot sabiedrībai
noteiktus garīgo vērtību orientierus un dzīves mērķus.
§ Ideoloģija
ir vispārnacionāls virtuāls fenomens. Vispārnacionālā ideoloģija pakļauj
partikulāros sabiedrības pašapziņas veidus: cilšu, klanu, šķiru, korporāciju,
partiju, mafiju, etnosu u.c. formāciju pašapziņu. Ideoloģija sniedz rekomendācijas
saskaņotai kolektīvajai rīcībai. Ideoloģija ir valsts sistēmiskās varenības
pamats. Ideoloģija ir valsts varas garants un valsts varas stabilitātes
garants. Zaudējot ideoloģisko varu, valsts zaudē politisko varu.
§ Ideoloģija
nevar iztikt bez zināmas mistikas – kaut kā mīklaina, sabiedriskajā domā
neatklāta un neizskaidrota. Tas tā ir tāpēc, ka ideoloģija ir vienota ar valsts
slepeno vadīšanu – slepenajiem aspektiem sociuma vadīšanā, pakļaušanā,
izmantošanā u.tml.
§ Pret
ideoloģiju var izjust antipātijas. Ideoloģiju var uzskatīt par “melīgu apziņu”.
Tā tiek uzspiesta sabiedrībai valdošās šķiras interesēs. Tādā gadījumā
ideoloģija ir īpaša manipulatīvā tehnoloģija valsts pārvaldīšanā.
§ Taču
valdošā ideoloģija vienmēr ir spiesta respektēt sociāli garīgo kontekstu:
reliģiskās tradīcijas, mitoloģiskos kompenentus, etniskās identitātes
specifiku, vēsturiskās atmiņas šablonus utt.
§ Ideoloģijas
uzdevums ir ne tikai saliedēt sociumu, bet arī to mobilizēt dažādu dzīves
grūtību un problēmu pārvarēšanai. Eksistenciālie draudi un riski vienmēr
sabiedrībā rodas, un tad ir vajadzīga ideoloģiskā palīdzība.
§ Mūsdienās
var konstatēt trīs ideoloģiskos modeļus: 1) konsolidējošā un mobilizējošā
ideoloģija, reflektīvi un kreatīvi reaģējot saskarsmē ar iekšējiem un ārējiem
izaicinājumiem; 2) kvaziideoloģija kādas situācijas atrisināšanai; 3) kvaziiodeoloģija
valdošās kliķes darbības attaisnojumam.
§ Uz
mūsdienu ideoloģijas virzību atsaucas laikmeta būtiskākās krīzes: racionālas
domāšanas krīze, globālā morālā krīze, demogrāfiskās pārejas seku krīze,
politiskās vadības krīze, personības totāla krīze – individuālās dzīves jēgas
zudums; garīguma krīze; parapandēmijas perspektīvā gaidāmais temporālais (ar
laiku saistītais) genocīds; dehumanizācijas ofensīvas nosacītā krīze.
§ Ņemot
vērā mūsdienu laikmeta katastrofālo stāvokli, aktuāls ir ceturtais
ideoloģiskais modelis – izdzīvošanas ideoloģija, kas reizē būtu eksistenciālās
pašaizsardzības un pašsaglabāšanās ideoloģija cilvēces mērogā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий