Par tautas atbildību tiek rakstīts
zinātniskajā literatūrā. Faktiski vairs nekāda problēma neeksistē. Pēc II
Pasaules kara, kas īpaši saasināja vācu tautas atbildības problēmu,
zinātniskajās aprindās ir panākta vienprātība par tautas atbildību. Ne
vēsturnieki, ne vēstures filosofi vairs nedebatē par tautas atbildību. Eksistē
noteikts konsenss par doto fenomenu – tautas atbildību.
Citādāk ir ikdienišķās apziņas
līmenī, kuru pārstāv cilvēki ar pamatizglītību, kā arī inteliģences pārstāvji
bez attiecīgām zināšanām par tautas atbildības problemātiku, jo augstākajā
izglītībā šī problemātika var netikt apskatīta ne lekcijās, ne mācību
literatūrā.
Ja zinātnē eksistē vienprātīgs
uzskats par tautas atbildību un tās konkrēto veidu, tad ikdienišķās apziņas
līmenī dominē pilnīgi pretējs viedoklis par tautas atbildību. Ikdienišķās
apziņas līmenī tautas atbildība netiek atzīta un parasti tiek emocionāli
kategoriski noliegta. Tā tas ir arī latviešu sabiedrībā. Turklāt ir vērojama
likumsakarība: jo neizglītotāks indivīds, jo viņš agresīvāk noliedz tautas atbildību. Nacistiski šovinistiskie
pseidopatrioti ir visnaidīgākie pret tautas atbildību. Viņi ir tautas
nekļūdīguma apoloģēti. Populāra ir viņu uzstājība, ka nedrīkst negatīvi
izturēties pret visu tautu; tauta nekad nekļūdās; tauta vienmēr zina, ko vēlas
un savā izvēlē nekad nepieļauj kļūmi; visa tauta nekad nav vainīga; vainīga ir
tikai tautas atsevišķa daļa vai atsevišķi tautas pārstāvji.
Pašlaik, kad Rietumu civilizācijā
pandēmijas/parapandēmijas aizsegā tiek atklāti realizēta dehumanizācijas
(cilvēciskuma likvidēšanas) politika, tautas atbildības problēma iegūst ļoti
svarīgu lomu. Jautājums ir par to, kāda ir tautas loma dehumanizācijas
apstākļos. Nāka zināt, vai tauta ir vainīga jeb nav vainīga, pieļaujot
dehumanizācijas politiku. Jānoskaidro, vai tauta ir atbildīga vai nav atbildīga
par dehumanizācijas sekām, kas, protams, tautai ir katastrofālas.
Zinātnē ir formulēti 4 tautas atbildības veidi: politiskā, kriminālā,
morālā un metafiziskā (tautas atbildība Dievam). Totāls raksturs ir
politiskajai atbildībai. Visa tauta vienmēr ir politiski atbildīga par dzīvi
savā valstī. Politiskā atbildība ir visas tautas atbildības veids. Par to, kas
notiek Latvijā, politiski atbildīga ir visa tauta, un visai tautai ir jāsamierinās
ar tās kolektīvo kritiku, ja tāda ir nepieciešama. Tā, piemēram, par
dehumanizācijas procesiem politiski ir atbildīga visa latviešu tauta.
Patiesībā jautājums
par tautas atbildību jau sen ir bijis atrisināts. Tauta ir atbildīga par savu
valsti un tās valdību. Jautājums ir atrisināts Bībelē. Svētajos rakstos tauta
pati izvēlas valdniekus, un tauta pati ir atbildīga par valdnieku rīcību. Par
to speciāli norādīts Pirmajā Ķēniņu grāmatā. Dievs dod tautai tādus valdniekus,
kādus tauta vēlas. Un tas nekas, ka Bībeles intelektuālā līdera Salamana
pamācībās tauta raksturota ne visai glaimojoši: „ Kad taisnie iet vairumā,
tad ļaudis priecājas; ja turpretī valda bezdievis, tad tauta nopūšas.” (Sp
29:2.) Tātad tauta nav spējīga padzīt „bezdievi”. Tauta ir spējīga vienīgi
„nopūsties”, sastopoties ar sliktu valdnieku. Visu izšķir tautas cilvēciskā
kvalitāte: „ Zemes grēku dēļ notiek daudz pārgrozību valdnieku un valstu
starpā; bet ļaužu nopelnu dēļ, ja ļaudis ir gudri un prātīgi, valstis un
valdnieki pastāv ilgi.” (Sp 28:2.) Minētie neglaimojošie vārdi lietas būtību
nemaina. Jautājums par tautas atbildību jau sen ir atrisināts teorētiski
metafiziskā līmenī. Bībelē tautas atbildība ir iekomponēta pirmpamatu līmenī,
un par to nav jādebatē. Bībeles tēze, ka tauta ir atbildīga par savu valsti un
tās valdību, vienmēr ir kalpojusi kā aksiomātiskā konceptuālā direktīva. Tā tas
ir bijis visos laikmetos un visos sociālajos kolektīvos, kuri respektē svētos
rakstus. Interesanti ir ievērot, ka Bībeles tēzi ir respektējuši ne tikai
ticīgie, bet arī ateisti, analizējot tautas atbildības problemātiku. Bez atsauksmes
uz Pirmo Ķēniņu grāmatu neviens neiedrošinās apcerēt tautas atbildības
problemātiku*.
*Plašāk skat. grāmatā “Himēriskuma nesaulē” rakstu “Tolerantās
tautas atbildība” (www.artursprieditis.lv),
kā arī eseju “Tautas atbildības realitāte un irealitāte” (https://m.pietiek.info/raksti/tautas_atbildibas_realitate_un_irealitate).
Комментариев нет:
Отправить комментарий