Dzīvojam bez
robežas starp racionālo un iracionālo, bezjēdzīgo un saprātīgo, debilo un
nedebilo, gudrību un muļķību. Tāda dzīve jau ir masveidīga. Tāda dzīve vairs
nav izņēmums, īslaicīgs pārpratums, atsevišķu neadekvātu indivīdu nopelns. Starp
tik tikko nosauktajām pretējībām dzīves procesos ir masveidīgi izzudusi robeža.
Pretējības ir saplūdušas jaunā kvalitātē. Tai jau ir izdomāts un plaši lietots
apzīmējums – jaunā normālība. Tajā valda iracionālais, bezjēdzīgais, debilais,
idiotiskais (latviski – muļķības).
Jaunā normālība
ir inteliģences īpašums. Jaunā normālība ir plaši sastopama politikā,
administratīvajā darbībā, izglītībā, garīgajā kultūrā, reliģiskajās struktūrās.
Par jaunās normālības izpausmēm regulāri ziņo mediji, kuri arī funkcionē bez
minētās robežas. Jaunā normālība sabiedrībā netiek publiski nosodīta. Tas būtu jādara
žurnālistiem. Taču viņi to nedara, un tas liecina par viņu profesionālās
kvalitātes atbilstību jaunās normālības garam.
Vai jaunā
normālība ir vēsturiski unikāla parādība? Vai jaunajai normālībai ir
precedents? Vai ir bijis gadījums, kas noticis agrāk un noder par paraugu vai
attaisnojumu sekojošiem šāda veida gadījumiem?
Vēsture
atkārtojās divas reizes: pirmo reizi traģēdijas veidā, otro – farsa veidā. Tāds
aforisms eksistē no senseniem laikiem. Jaunā normālība ir farss. Par to nav
šaubu. Jaunajai normālībai ir farsa identitāte. Jaunā normālība ir absurda,
nenopietna darbība. Bet vai tā atkārtojas? Ja atkārtojas, kad tā bija pirmo
reizi traģēdijas veidā?
Par bezprāta
izraisītu traģēdiju var uzskatīt abus Pasaules karus un atombumbu nomešanu kara
beigās. Komentēt šo traģēdiju nav vajadzīgs. Katram cilvēkam ir saprotama
iracionālisma un bezjēdzības klātbūtne abos Pasaules karos. Tā arī bija sava
veida jaunā normālība. To toreiz tāpat kā tagad atbalstīja inteliģence un masu
mediji.
Zinātniskajās
aprindās pašlaik modē ir vairāki apzīmējumi: informācijas sabiedrība,
patērētāju sabiedrība, patērēšanas sabiedrība. Sastopami arī tādi apzīmējumi kā
finansu kapitālisms, „kazino” kapitālisms, globālais kapitālisms, kognitīvais
kapitālisms, valsts kapitālisms, inkluzīvais kapitālisms kā nākotnes sociāli
ekonomiskā formācija. Šo rindu autors iesaka jaunu variantu – iracionālais
kapitālisms. Savukārt mūsu laikmetu pašlaik moderni ir dēvēt par tranzīta
laikmetu. Futurologi diskutē par civilizāciju tranzītu. Kā redzam, tiek
izmantots atvasinājums no angļu vārda „transition”, jo vārdu kopa „transition
period” nozīmē pārejas laikmets.
Protams, tiem,
kuri cenšas izprast šodienas notikumus un tos salīdzināt ar vēsturisko
materiālu, ātri kļūst skaidrs, ka mēs patiešām dzīvojam unikālu un grandiozu
pārmaiņu laikmetā. Mēs faktiski dzīvojam laikā, kad daudzas parādības notiek
pirmo reizi cilvēces vēsturē. Pirmo reizi planetārā mērogā notiek demogrāfiskā
pāreja.Tā sākās 1960.gadā un noslēgsies 2050.gadā. Pirmo reizi Homo sapiens
vēsturē iet bojā atsevišķa rase – baltie cilvēki. Pirmo reizi globalizācijas
rezultātā planētas iedzīvotāji pilnā mērā sevi apzinās kā vienotu veselumu ne
tikai intelektuālajā līmenī, bet empīriski praktiskajā līmenī. Pirmo reizi
cilvēce ir totāli nonākusi iracionālā kapitālisma skavās, pie kā galvenokārt
noveda balto cilvēku bezprātīgās patērēšanas un alkātības mānija, kuru savukārt
veicināja rases bojāejas diktētā dzīves loģika. Pirmo reizi cilvēces vēsturē
koronavīruss padevīgi uz ceļiem nospieda visu cilvēci. Bet tas vēl nebūt nav viss.
Pandēmijas/parapandēmijas sekmēto unikālo notikumu apkopojums ir atsevišķs analītiskais
uzdevums.
Saprotams, nākas
apzināties, ka tas, ko šodien dēvē par pasaules finansu un ekonomisko krīzi,
noteikti ir kaut kas daudz plašāks par finansu un ekonomisko sfēru, jo skar
kultūras visus segmentus – morāli, zinātni, politiku, cilvēku pasaules uzskatus
un dzīves loģiku, attieksmi pret pagātni un nākotni, priekšstatus par
valstiskumu, valstisko suverenitāti, pilsonisko sabiedrību utt. Krīze ir jauna
laikmeta sākums, kad cilvēku dzīvē sākās jauns posms – jauns dzīves saturs un
jaunas dzīves formas. Turklāt tas nav relatīvi lokāls pārejas laikmets, bet gan
organiski attiecas uz visu cilvēci. Kā šodien saka, tas ir civilizāciju
tranzīts. Globālisma prozelītu “lielās pārlādēšanas” kampaņai un inkluzīvā
kapitālisma modelim faktiski ir reāls pamats. Demogrāfiskā pāreja organiski ir
saistīta ar jaunu posmu cilvēku dzīvē.
XX gadsimta
beigās Rietumu kultūrā radās jauna tendence. Minētajā periodā pirmo reizi nākas
sastapties ar tekstiem, kuru autori atklāti un nesaudzīgi runā par cilvēku
iracionālismu. Turklāt cilvēku iracionālisms tiek saistīts ar morālo un
intelektuālo degradāciju. Cilvēku iracionālisms tiek konstatēts ne tikai
ekonomikā un politikā, bet arī filosofijā un mākslā, Public Relations un
reklāmā, kad, teiksim, teicami izpildīta darba reputācijas vietā ir stājusies
mākslīgi organizēta šova reputācija, kā tas konstatējams t.s. teritoriālajā
mārketingā, vēloties lēti izdzīvot uz citu (investoru, tūristu) rēķina, nevis
godīgi un rūpīgi strādāt, lai ar darbu nopelnītu cieņu un apbrīnu. Reklāma tagad
ne tik daudz aģitē pirkt attiecīgo preci kā rada jaunu patērēšanas vērtību –
„iepakotus” pārdzīvojumus un izjūtas, kuras savukārt koncentrējas ap jēdzieniem
„izbaudīt”, „ar baudu”. Humanitārās tehnoloģijas ir kļuvušas par nozari, kurā
no zīmēm un metaforām rada jaunu simbolisko jēgu un vērtību. Tas saskan ar masu
cilvēku „virtuālajām vajadzībām”, bez kurām daudzi cilvēki vairs neprot un
negrib eksistēt iracionālā kapitālisma laikmetā. Citiem vārdiem sakot, no XX gadsimta
beigām tiek runāts par tādām cilvēciskās darbības, uzvedības un komunikācijas
izpausmēm, kuras liecina par veselā saprāta trūkumu un nepārprotamām muļķībām,
kuras turklāt pavada morālais nihīlisms – tikumības un morāles elementāru normu
ignorēšana.
Mazāk tiek runāts
par iracionālisma avotiem. Tātad – mazāk tiek runāts par galveno, jo galveno
Rietumu cilvēki ir iemanījušies apiet ar līkumu. Ne velti Rietumu cilvēki
Juvenālu citē tikai daļēji. Citē vārdus „Veselā miesā ir vesels gars”; necitē
teikuma otro daļu: „bet gars ir vesels tam, kurš lūdz Dievu”. Rietumu cilvēki
Dievu vairs nelūdz, un viņi pat lepojas ar savu novēršanos no Dieva. Taču
acīmredzot viņi instinktīvi apzinās Juvenāla aforisma dziļo jēgu un tāpēc
noklusē galveno. Galveno viņi noklusē arī tāpēc, ka Bībelē tiek nepārprotami
norādīts par prāta un saprātīguma nepieciešamību cilvēka dzīvē. Apustulis
Pāvels, Solomons aicina cilvēkus būt sapratīgiem, nezaudēt prātu, stiprināt
prātu, rīkoties vienmēr gudri un ar prātu.
Mūsdienās ir
modīgi cilvēka garīgā stāvokļa kritikā atsaukties uz informācijas totāli
negatīvo lomu. Informācijas apjoms ir grandiozi pieaudzis, un tas varot
nomācoši ietekmēt cilvēku. Turklāt aktuāla ir likumsakarība: jo vairāk pieaug
informācija, jo lielāka ir nenoteiktība – entropija. Sakarā ar interneta
straujo attīstību var konstatēt: jo internetā ir vairāk informācijas, jo vairāk
tajā ir haosa, informatīvo atkritumu un mēslu plūdu. Taču nedrīkstam aizmirst,
ka entropija ir atkarīga no redzespunkta. Ja mēs sistēmā negribam vai nespējam
saskatīt struktūru, tad mēs tūlīt vainojam entropiju. Entropija nav objektīvs
stāvoklis, bet gan novērotāja viedoklis par sistēmas stāvokli. Tātad sistēmas
izpratne ir atkarīga no spējas izprast pilnā mērā jeb nepilnīgi attiecīgo
sistēmu un tās struktūru. Pati sistēma rada informāciju, izmainot skatījuma
leņķi uz šo informāciju.
Šodien ir
izplatīts viedoklis par „klipveida” domāšanu, kas īpaši ir raksturīga
jauniešiem. Viņu smadzenēs ir visdažādākā informācija bez iekšējās sasaistes,
un tas nosaka viņu attieksmi pret pasauli, kura viņu apziņā eksistē kā
„klipveida” mozaika bez dažādu parādību sistēmiskās vienotības. Tagad jau ir
labi izprasta interneta atsevišķu „žanru” loma iracionālisma sērgas
nostiprināšanā.
Tagad ir plaši
izanalizētas un aprakstītas parādības, kuras ietilpst tajā procesā, ko var
saukt par iracionālā kapitālisma ģenēzi. Tagad ir labi zināmi svarīgākie
risinājumi šajā bēdīgajā procesā. Īpaši uzskatāmi tie atspoguļojās ASV
visjaunāko laiku vēsturē. No XX gs. 80.gadiem ASV valdība īpašas privilēģijas
piešķīra globālajām transnacionālajām korporācijām un bagātākajiem cilvēkiem.
Valdība atsacījās pievērst uzmanību tiem ekonomikas sektoriem, kuri ietekmē
konkurences palielināšanos, budžeta deficīta novēršanu. Tā rezultātā
palielinājās plaisa starp bagātajiem un nabadzīgajiem, valstī kopumā apstājās
dzīves līmeņa pieaugums. No 80.gadiem kompāniju vadītāju algas palielinājās
straujā tempā, bet mazizglītotu cilvēku algas nepalielinājās. Vienīgi cilvēki
ar universitātes diplomu saņēma labas algas, kaut gan kompāniju ierindas
darbinieku algas kopš 80.gadiem vairs nepalielinājās. Kompāniju augstākā vadība
varēja pelnīt 250 reizes vairāk nekā ierindas darbinieki. Lielās kompānijas
valsts politiķu valdošajās aprindās panāca nodokļu samazināšanu un finansu
sfēras liberalizāciju. Prezidenta Reigana laikā augstu ienākumu nodokli no 77 %
samazināja līdz 28 %.
Tā, protams, ir
iracionāla darbošanās, jo samazināja izdevumus izglītībai, zinātnei, veselības
aprūpei, infrastruktūrai. Tātad ekonomiski un politiski valdošais slānis domāja
tikai par savu labklājību, bet nevis amerikāņu sabiedrības sociāli ekonomisko
kopīgo uzplaukumu. Iracionālisms pluss morālais nihilisms kļuva par valdošā
slāņa dzīves normu. Nacionālās valsts institūta greizās transformācijas sāka
psiholoģiski ietekmēt cilvēku apziņu, jo cilvēkiem, tā teikt, zuda pamati zem
kājām. Valsts vienmēr bija socializācijas stabilākais mērķis, kritērijs un
garants. Transnacionālās korporācijas sāka šos pamatus izskalot, jo cilvēki
saprata, kurš ir reālais noteicējs viņu zemē. Cilvēki kļuva sociāli apātiski ne
tikai pret savu valsti un tās politiskajiem procesiem (piem., vēlēšanām), bet
pret dzīvi kā kalpošanu savai tautai un valstij vispār. Cilvēki sāka dzīvot
saskaņā ar citu loģiku – savas privātās dzīves loģiku.
Transnacionālās
korporācijas faktiski likvidē brīvu konkurenci kā kapitālisma galveno faktoru.
Tagad labi ir zināms, ka konkurences vietā ir stājusies vienošanās starp
ieinteresētajiem „aktoriem”; jo augstāks un vērienīgāks ekonomiskās darbības
segments, jo lielāka loma vienošanās faktoram; konkurence saglabājās tikai
ekonomikas viszemākajos segmentos – „kolhoznieku” tirgus līmenī, kā šodien
ironizējam, kaut gan arī šajā līmenī cenas var diktēt „vietējā mafija”.
Kā zināms,
globalizācijas laikmetā ekonomika „apgāzās” – piedāvājums krietni pārsniedz
pieprasījumu un reālās vajadzības vispār. Ražotājs tāpēc sāka vajāt patērētāju,
cenšoties to ievilināt patērēšanas mānijas tīklos, kas galu galā lieliski
izdevās. Komerciālā kultūra ir izaudzējusi fanātiski kaislīgu un iracionālu
patērētāju. Saglabājusies ir tikai neliela sociuma daļa, kura nav iepīta
patērēšanas ārprātā un kura rūpējas par savas dzīves garīgo kvalitāti. Tādējādi
nevis ražošana ir ekonomikas jēga un dzinējspēks, bet gan patērēšana. Ja
apstājās, proti, racionalizējās patērēšana, tad iestājās krīze. Uzskatāmi par
to nācās pārliecināties 2008.-2010.gadā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий