Virsraksts nav
ideāli precīzs. Prāta bezprātības autori, visticamākais, nesaskata traģismu
prāta bezprātībā. Viņiem viss šķiet normāli. Prāta bezprātībai nepiemīt
traģisms; respektīvi, kaut kas tāds, kas rada ciešanas un sāpīgus
pārdzīvojumus. Prāta bezprātības autori, domājams, nenodarbojas ar pašanalīzi
un kritiski nevērtē sava intelekta kvalitāti un sava intelekta pielietošanas rezultātus.
Iespējams, pareizāk (tuvāk realitātei) ir prāta bezprātību uzskatīt par “jaunu
normālību”. Tāds apzīmējums kļuva populārs XXI gadsimta sākumā, vērtējot īstenības
procesus un cilvēku lomu īstenības procesos. Prāta bezprātība ir normāla
parādība. Tā tam ir jābūt, un ar to visi ir apmierināti.
Protams, visi nav
apmierināti. Tāpēc jēdziens “traģisms” ir saglabājams modernās bezprātības
analītikā. Prāta bezprātība, tās masveidība un omulīgā pašsajūta ir visīstākais
traģisms antropoloģiskajā evolūcijā. Cilvēces pagātnē bezprāts nekad netika
auklēts. Prāta trūkums bija nelaime, bet nevis “jauna normālība”. Cilvēka
identitātē prāts bija galvenais elements. Cilvēka definīcijā tiek akcentēts
prāts. Cilvēks ir saprātīga radība – Homo sapiens. Saprātīgais cilvēks
ir cilvēku ģints (Homo) tagadējā suga.
Rietumos trauksme
jau tika celta XXI gadsimta sākumā. Tika debatēts par cilvēku intelektuālo
novājēšanu. Cilvēki kļuva bezprātīgāki, dumjāki, iracionālāki, neloģiskāki. Tādu
secinājumu nebija grūti pierādīt.
Eigēnikas,
ģenētikas, cilvēku genofonda evolūcijas izpratnē noteiktu ieguldījumu planetārā
mērogā ir devusi amerikāņu profesora Džona Gleda (John Glad; 1941-2015)
populārzinātniskā grāmata „Cilvēka evolūcijas nākotne: eigēnika 21.gadsimtā”
(2006). Tā ir pārtulkota un izdota daudzās valodās. Tajā skaitā arī krievu
valodā.
Par grāmatas
saturu internetā turpinās diskusija. Grāmata ir rosinājusi daudzus
intelektuāļus izteikt savu viedokli par attiecīgajiem jautājumiem.
Grāmatas plašajā
ievadā autors apskata 12 tēzes jeb mītus. Tos mūsdienu sabiedrība ir
formulējusi un visiem uzspiedusi kā idejiskās dogmas. Saprotams, šie mīti diktē
Rietumu politkorektuma normas un tajā skaitā neļauj atklāti runāt par šodienas
cilvēku bezprāta un iracionālisma avotiem. Tēzes jeb mīti ir sekojošie.
1. Mēs atzīstam,
ka dzīvnieki var būtiski izmainīties dažu paaudžu laikā. Taču mēs to
neattiecinām uz cilvēkiem, kuri tūkstošiem paaudžu laikā it kā nav nemaz
mainījušies.
2. Intelektuāļi
atzīst, ka mēs esam evolūcijas produkts. Taču intelektuāļi atzīst arī to, ka
cilvēks ir vienīgā būtne, kas vairs nav pakļauts evolūcijai.
3. Tiek atzīts,
ka tādi faktori kā cilvēka spējas un izveicība neietekmē sociālo šķiru
veidošanos. Tiek atzīts, ka šķiras veidojas nejaušības rezultātā vai mantošanas
privilēģiju formā. Publiski tiek noliegta iedzimta intelektuālā koeficienta (IQ)
atšķirības dažādās sociālajās šķirās.
4. Mēs esam
radījuši intelekta akadēmiskās testēšanas industriju, taču iegūtajiem
rezultātiem nepievēršam nekādu vērību un neizdarām nekādus secinājumus.
5. No paaudzes uz
paaudzi ģimenes kļūst mazākas. Intelektuāli apdāvināti cilvēki visbiežāk
neatstāj pēcnācējus. Taču mēs miermīlīgi ar to samierināmies.
6. Mēs
steidzamies atbrīvoties no dabiskās atlases ar medicīnas palīdzību un esam
stingri pārliecināti, ka uz nākamajām paaudzēm dabiskās atlases mākslīgā
deformēšana neatsaucas.
7. Saspringti
nododoties cilvēka genoma izziņai, mēs tajā pašā laikā turpinām vadīties no
morāles normām, kas ir vērstas pret zinātniski izskaidrojamu uzvedību.
8. Cilvēki nevar
iztikt bez vairošanās, taču šis process joprojām ir apvīts ar daudziem
aizspriedumiem un aizliegumiem.
9. Mēs esam
radījuši kastu sabiedrību, kuras privilēģētākās kastas kooptē talantus no mazāk
privilēģētām kastām. Ekspluatējot šos talantus, mēs tajā pašā laikā demagoģiski
propagandējam vienlīdzīgas iespējas visiem cilvēkiem.
10. Mēs
izliekamies neredzam, ka mūsu sugu var nemaldīgi uzskatīt par patoloģisku.
Aizmirstot par dabas resursu ierobežotību, mēs esam vērsuši pret sevi un citām
dzīvām būtnēm ekoloģisko postījumu šausmīgās sekas.
11. Mēs radījām
nestabilu ekonomiku, kas balstās uz resursu izsmelšanu un tiecamies vēl pēc
lielākiem patērēšanas apjomiem. Šo nesaprātīgo procesu mēs esam pasludinājuši
par savas dzīves galveno mērķi.
12. Mēs
deklarējam vārda brīvību un tajā pašā laikā naidīgi izskaužam jebkuru
alternatīvo uzskatu par cilvēka ģenētiku, ja tas nav izdevīgi kādai sabiedrības
daļai.
Dž.Gleda grāmatā
ir brīdinājums par draudošo katastrofu. Tā agrāk vai vēlāk sagaida Rietumu
sociumu. Tā pārstāvju intelektuālais potenciāls strauji samazinās. Kā raksta Dž.Gleds,
visiem ir skaidrs, ka panākumi mācībās un darbā nav iespējami bez noteiktām
intelektuālajām spējām. Ne visiem tas ir sastopams un tāpēc ne visi var,
piemēram, sekmīgi mācīties.
Tā, piemēram, ASV
vidusskola ir visiem pieejama. Taču 35% no amerikāņu jauniešiem nav spējīgi
mācīties līdz 8.klasei. ASV ir konstatēts, ka no tām sievietēm, kuras tiecas
iegūt pēc iespējas augstāku izglītību, 20% atsakās no bērnu dzemdēšanas. Bieži
tas notiek finansiālo apsvērumu rezultātā. Turpretī tās jaunās sievietes, kuras
nemācās, dzemdē bērnus, jo saņem valsts pabalstu – jo vairāk bērnu, jo lielāks
pabalsts. Tāpēc divdesmitgadīgajām mazizglītotajām sievietēm ir par 50% vairāk
bērnu nekā augsti izglītotajām sievietēm 30 gadu vecumā, kad parasti viņām
piedzimst pirmais bērns. Jo mazāks sievietes intelektuālais koeficients, jo
ātrāk viņa sāk dzemdēt bērnus. Tāpēc var secināt, ka augsta intelekta nesēju
gēnu koncentrācija samazinās, bet zema intelekta nesēju gēnu koncentrācija
pieaug. ASV vienai trešajai daļai no 40 gadu vecām sievietēm ar labu izglītību
un ienākumiem nav un acīmredzot arī nekad nebūs bērnu.
Statistika par
abortiem arī neiepriecina. Divdesmitgadīgas sievietes ar vidusskolas atestātu
abortu izdara 10 reizes biežāk nekā sievietes, kura skolu pameta pirms 8.klases.
Jo augstāka izglītība, jo lielāka alga, jo biežāk izdara abortu.
Kā norāda
Dž.Gleds, ASV sociālā politika faktiski ir absurda: neviens nedomā par to, ka
slepkavām, bandītiem, izvarotājiem, narkomāniem, hroniskiem alkoholiķiem
nedrīkst atļaut vairoties. Jau senajā Grieķijā zināja par iedzimtu tieksmi uz
noziedzību un asociālu uzvedību.
Secinājums ir
bēdīgs: mūsdienu pasaulē nepārtraukti samazinās augsta intelektuālā koeficienta
pārstāvju skaits. Citiem vārdiem sakot, sociums kļūst arvien dumjāks. Amerikāņu
profesors domā, ka šodien pasaulē vairs nav tāda līmeņa cilvēki kā Mečņikovs,
Verdi, Lists, Čaikovskis, Tolstojs, Dikenss, Dostojevskis.
Arī kari iznīcina
labākos, jo vecus, slimus un debilus neņem dienēt armijā. Izglītības saturs
visbiežāk tiek pieskaņots visvājākajiem. Tāda pieeja valda ne tikai ASV, bet
arī daudzās citās zemēs. Valsts likteni vēlēšanās praktiski izlemj analfabēti,
pusizglītotie, cilvēki ar zemu intelektuālo potenciālu. ASV migrantu
intelektuālais koeficients ir 1/3 zemāks nekā vidējais līmenis valstī. Tas pats
būs arī viņu pēcnācējiem.
Genofonda
debilizācija, idiotizācija, kretinizācija mūsdienās ir acīmredzama. Sabiedrība,
kurā ir stabils vidējais intelektuālais koeficients, bet nav intelektuālie
līderi un gudri cilvēki, ir nolemta pelēcīgai eksistencei. Tā ir garīgi
nabadzīga un garīgi nīkuļojoša sabiedrība.
Mūsdienu
medicīnas līmenis ir likvidējis dabisko atlasi, kad neizdzīvo vājākie. No ASV
dzimušajiem 98% nodzīvo līdz 25 gadu vecumam. Tas ir ļoti bīstami, jo tiek
medicīniski nodrošinātas dažādu slimību saglabāšanās genofondā, jo 98% no 25
gadu vecajiem jauniešiem ir arī bērni - slimiem cilvēkiem var būt bērni.
Mūsdienu medicīna glābj debilus, kuri agrāk neizdzīvotu, un debiliem šodien var
būt bērni. Viņus aizsargā „cilvēktiesības”, „liberālisms”, „politkorektums”.
Kā brīdina
Dž.Gleds, drīz puse no sociuma būs debila – idioti vai labākajā gadījumā
intelektuāli atpalikuši cilvēki. Autors piemērā atsaucās uz satraucošo stāvokli
ASV ebreju sabiedrībā. Ebreji incesta rezultātā degradējas. Ebreju
ortodoksālajās aprindās radniecīgi tuvu cilvēku laulību rezultātā 10% bērnu
piedzimst ar smagiem iedzimtiem defektiem, kas neļauj viņiem normāli dzīvot.
Vairums no viņiem ir debili, kurus uztur valsts. Ebreju ortodoksālajās ģimenēs
bērnu skaits netiek ierobežots. Daudzās ģimenēs ir 8 un vairāk bērnu. Puse no
viņiem parasti ir debili.
Kā skaidro
Dž.Gleds, pēc II Pasaules kara gan kapitālisma, gan sociālisma zemēm bija viens
mērķis – materiālās labklājības veicināšana. Tātad velme uzlabot cilvēku
materiālo labklājību, tādā veidā padarīt viņus laimīgus, jo laimi var nodrošināt
tikai materiālā labklājība. Citu ideoloģisko mērķu nebija ne vieniem, ne
otriem. Eiropiešu civilizācijas trendi principā bija tipoloģiski identiski,
neskatoties uz atšķirīgo politisko „iepakojumu”.
Arī demogrāfiskā
virzība bija identiska. Gan kapitālisma, gan sociālisma zemēs strauji
samazinājās dzimstība, jo fertilitātes koeficients noslīdēja zem optimālā 2,1
un tuvojās 1, 1 – 1,2. Rietumeiropā nav pieņemts aicināt dzemdēt vairāk bērnus,
bez kā pārvarēt demogrāfisko kolapsu nav iespējams. T.s. tradicionālajās
sabiedrībās bērni ir vecāku vienīgais sociālais atbalsts un vecākiem sniedz
ekonomisko labumu. Jo vairāk bērnu, jo izdevīgāk vecākiem. Mūsdienu sabiedrībā
ir pretēji. Bērni ir kļuvuši par ekonomisko slogu, jo traucē vecākiem
palielināt patērēšanu un dzīves baudīšanu, kas ir viņu dzīves mērķis. Lai
ietaupītu līdzekļus, izdevīgāk ir dzemdēt mazāk bērnu un galu galā bērnu
dzemdēšanu novedot līdz minimumam.
Pēc I Pasaules
kara depresija eiropiešu apziņā marginalizēja šķiru privilēģiju un koloniāli
impērisko privilēģiju izjūtu. Rietumos strauji nostiprinājās egalitārisma
psiholoģija – utopisks pieņēmums par visu cilvēku vienlīdzīguma nepieciešamību
un iespējamību. Tas atspoguļojās arī filosofijā un zinātnē. Rietumos ieviesās
unificēta ideoloģija. Tas pats notika arī sociālisma zemēs, kur tāpat praktiski
dominēja egalitārisma ideoloģija, kaut gan tai bija cita terminoloģija.
Rietumos kultūras antropoloģija (tieši vai netieši) pievērsās egalitārisma
pamatojumam. Tika nepārtraukti skaidrots, ka cilvēku prāts viens no otra maz
atšķiras un visi cilvēki saskaņā ar viņu iedzimtajām īpašībām ir vienādi.
Cilvēku atšķirības nosaka tikai ārējā vide, izglītība, audzināšana. Citu
faktoru nav. Lai visi cilvēki vienādā mērā kļūtu laimīgi, nepieciešams uzlabot
dzīves apstākļus – ārējo vidi.
XX gs. beigās
evolūcijas teorija netika aizliegta, taču sabiedrībai centās ieskaidrot, ka tā
neattiecas uz cilvēku nākotni. Evolūcijas teorija attiecas uz visām dzīvojām
radībām, izņemot cilvēkus. Interesanti vērojama viena paranormāla situācija: jo
zinātne labāk izprata ģenētikas nozīmi (tātad to, ka starp cilvēkiem pastāv
ģenētiskās atšķirības), jo sabiedriskā doma naidīgāk izturējās pret ģenētikas
jaunajām zināšanām un eigēniku, visbiežāk izvēloties noklusēšanas stratēģiju un
taktiku.
Šajā sakarā
noteikti nākas atcerēties vienu bēdīgi slavenu notikumu. Tas risinājās pēc
Dž.Gleda grāmatas izdošanas. 2007.gada oktobrī ASV no darba atbrīvoja Nobela
prēmijas laureātu, DNK struktūras atklājēju, planetārā zinātniskā projekta
„Cilvēka genoms” ilggadējo vadītāju profesoru Džeimsu Vatsonu. Tas notika pēc
publikācijas, kuras autore atstāstīja zinātnieka viedokli par nēģeru
intelektuālā potenciāla specifiku. Pēc raksta presē ar vienu no izcilākajiem
zinātniekiem cilvēces vēsturē Rietumu politkorektuma fani izrēķinājās apmēram
divu nedēļu laikā, - profesors publiski atvainojās par saviem izteikumiem; pie
tam tā nebija intervija, bet zinātnieka teiktā atreferējums, kas, protams,
varēja precīzi nesakrist ar reāli formulēto viedokli, bet to neviens neņēma
vērā. Profesoru vispirms atstādināja no amata uz zināmu laiku, bet apmēram
17.dienā pēc liktenīgās publikācijas aicināja uzrakstīt atlūgumu. Neviens
negribēja ņemt vērā to, ka zinātne jau sen ir statistiski pierādījusi atšķirību
pastāvēšanu starp rasēm. Atšķirības nosaka ne tikai kultūras, ģeogrāfiskie un
klimatiskie faktori, bet arī ģenētiskie faktori. 2007.gada oktobrī
politkorektuma trakošanas laikā absurdākais bija tas, ka tajās dienās iznāca
žurnāla „Nature” kārtējais numurs. Tajā bija publicēts plašs pētījums
par atšķirībām starp rasēm. Pret šo rakstu, protams, neviens politkorektuma
maniaks nevērsās. Faktiski ASV sabiedrībā ir labi zināms, ka nēģeru vidējais IQ
ir zemāks nekā vidējais IQ „baltajiem” cilvēkiem. Zinātniskie dati,
protams, neliecina, ka nēģeri ir muļķāki par „baltajiem”. Zinātniskie dati
liecina, ka daži nēģeri var būt muļķāki par dažiem „baltajiem”. Statistiski
„vidējais IQ” ir zinātniska abstrakcija, jo reālajā ikdienā mums nav ne
„statistiski vidējais nēģeris”, ne „statistiski vidējais „baltais””. Arī tas ir
saprotams ASV sabiedrībā.
Dž.Gleds raksta
par ģenētisko stratifikāciju. Tā viņš apzīmē intelektuāli viendabīgo grupu
konsolidāciju relatīvi norobežotās subkultūrās. Ģenētiskās stratifikācijas
process ir uzskatāmi redzams šodienas sabiedrībā. Gudrākajiem pie tam tiek arī
vara un bagātība. Viņu cinisms pret pārējiem vēršas plašumā. Zemākās
intelektuālās grupas ir darbaspēks: jo tās primitīvākas, jo labāk. 2000.gada
pētījumi parādīja, ka ASV 55% no cilvēkiem ar pamatizglītību un maziem
ienākumiem (20 000 $ gadā) nevar nosaukt nevienu prezidenta kandidātu. Viņi
politikā neko nezina un arī negrib zināt.
Visjaunākajā periodā
aktuāla problēma ir kļuvusi eiropeīdu valstu elites intelektuālā un radošā
potenciāla samazināšanās. Taču tas neattiecas tikai uz eliti. Šveices un
Izraēlas zinātnieki ir konstatējuši drūmu ainu. Aizvadītajos apmēram 100 gados
masu mēdiju propagandas un politiskās varas stingras ideoloģiskās kontroles
rezultātā cilvēku darbība, uzvedība un komunikācija manāmi standartizējās. Pret
to var izturēties kā pret apzināti organizētu procesu, transformējot ļaužu
apziņu, domāšanu, kognitīvo rosību u.tml. Sekas ir cilvēcisko personību
daudzveidības trūkums, kā arī personību deficīts vispār. Tas ir spilgti vērojams
politikā. Eiropeīdu elite un masas nav spējīgas veikt revolucionārus sociālos
pārkārtojumus un optimizēt savu dzīvi cilvēciski cienīgā līmenī.
Pandēmijas/parapandēmijas laikā 2020.-2021.gadā elites un masu intelektuālais irdenums
kļuva konstatējams “bez brillēm”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий