Globālais dehumanizācijas process
noteikti izraisīs būtiskas pārmaiņas kultūras tipā. Tā tas būs visās kultūrās.
No vairāk vai mazāk būtiskām pārmaiņām neizdosies izvairīties nevienai
nacionālajai kultūrai. Katras tautas kultūru ietekmēs dehumanizācijas Melnā
saule. Atšķirības ietekmes apjomā noteikti būs novērojamas. Tās būs atkarīgas
no attiecīgā kultūras tipa spējas pretoties destruktīvajai Melnajai saulei.
Tātad viss pamatā būs atkarīgs no attiecīgās kultūras īpašniekiem. Respektīvi,
metodoloģiskā bumeranga principa: cilvēki rada kultūru un cilvēku radītā
kultūra atspēlējas tās autoros. Kādi cilvēki, tāda kultūra; kāda kultūra, tādi
cilvēki (tauta).
Jēdziens “kultūras tips” zinātnē
ir termins – vārds vai vārdu kopa, kas izteic kādu jēdzienu kādā mākslas,
zinātnes vai tehnikas nozarē. Šajā gadījumā tas visvairāk attiecas uz
kulturoloģiju kā zināšanu kompleksu par kultūru.
Kultūras tips ir kultūras
vienotības liecība. Kultūras vienotība ir visu kultūras elementu piederība
vienam noteiktam tipam. Vēl var teikt – vienam garam, stilam, vienai pasaules
izjūtai, vienam apziņas saturam, vienam pasaules uzskatam u.tml. Kultūras tips
sniedz vienu ainu, vienu mītu, vienu
konceptuālismu. Kultūras tips stāv pāri visam. Kultūras tipam pakļaujas visi idejiskie
centieni un visa celtnieciskā darbība politikā, ekonomikā, garīgajā kultūrā,
ideoloģijā, reliģijā, valstiskumā, partejiskumā, zinātniskajā un
mākslinieciskajā izziņā.
Attiecīgās kultūras tips ir
organiski saistīts ar noteiktu vidi – civilizācijām, citām kultūrām. Kultūra
vienmēr ir ārējās pasaules ietekmes varā. Kultūras izolētība ir iespējama, bet
arī tikai līdz zināmai ierobežai, ja kultūra deklarē izolāciju kā savu galveno
misiju. Taču tradicionāli kultūra ir dziļi savīta ar ārējās pasaules kontinuumu
– nepārtrauktu, secīgu parādību un procesu kopumu. Tas savukārt apliecina
attiecīgā vēsturiskā laikmeta tipu. Katrā periodā ir laikmeta dominējošais tips, ko var saukt par attiecīgā
laikmeta vēsturisko stilu. Vēsturisko stilu atšķirības var būt ļoti spilgtas.
Tā, piemēram, grūti ir iedomāties Sokrātu tramvajā vai Kantu Diogēna mucā.
Katrs no viņiem asociējas tikai ar sava laikmeta vēsturisko stilu.
Rietumu civilizācijas vēsturē
kultūras tips ir kardināli mainījies vairākas reizes. Tas notiek arī pašlaik,
sākot no XX gs. 60.gadiem satraucošu kulmināciju sasniedzot 2020.gadā, kad tiek
atklāti bez kauna un goda paziņots globālisma prozelītu mērķis – totāla
dehumanizācija. Tā tiek plānota kā jaunā kultūras tipa kodols. Turklāt jaunā
kultūras tipa realizācija ir atkarīga no demogrāfiskās politikas. Tā tas
cilvēces vēsturē notiek pirmo reizi. Nekad agrāk jauna kultūras tipa virzība
nebija atkarīga no iedzīvotāju skaita, bet trakākais – no ciniskas velmes
ievērojami samazināt iedzīvotāju skaitu, politiski regulēt dzimstību un bez
ceremonijām atbrīvoties no “liekajiem cilvēkiem”.
Rietumu civilizācijā ilgu laiku
pastāvēja antīkās un viduslaiku mitoloģiskās kultūras tips. Tajā mītisko
objektu realitāte tika atzīta pilnā mērā. Pret mītu izturējās tāpat kā pret
jebkuru īstenības fenomenu. Antīko dievu un viduslaiku eņģeļu “kolekcija” tika
atzīta par objektīvu aprioritāti (pirms pieredzes radušos izpausmi). Ticība
mītam bija nepārvarāma dialektiskā nepieciešamība, bet nevis subjektīva apziņas
iegriba. Antīkajā un viduslaiku mitoloģiskajā kultūras tipā cilvēks bija
mūžības iemiesojums. Cilvēkā prioritārā vērtība bija psihei.
Tas vairs nebija t.s.
jauneiropeiskajā kultūras tipā, kas nostiprinājās Renesanses laikmetā. Cilvēks
tika “piezemēts”, atrauts no mūžības un viņā tika uzjundītas fizioloģiski jutekliskās
kaislības. Cilvēkā prioritārā vērtība kļuva somātiskais. Cilvēki sāka ticēt, ka
tikai jutekliski tvertā dzīve ir īstā dzīve; proti, vispatiesākais dzīvē ir
tikai tas, ko var pataustīt, pagaršot, mūsdienās teiktu – izbaudīt. Galvenā ir
somātiskā (ķermeņa) auklēšana, bet nevis psihes garīgā aprūpe.
T.s. jauneiropeisko kultūras tipu zinātnē
mēdz kvalificēt kā liberāli humānistisko kultūras tipu. Tajā visu izšķir
liberāli humānistiskais pasaules uzskats. Vēl saka, ka Renesanses laikmetā
teoloģiju nomainīja sātanisms. Tā bija liberāla revolūcija, solot cilvēkam
maksimālu brīvību, brālību, vienlīdzību visos šās pasaules risinājumos.
Liberāli humānistiskais mīts akcentē subjektīvismu, anarhismu. Iespējama ir
brīvības pašmērķīga, savtīga, demagoģiska izmantošana, kas XX gs. otrajā pusē
sasniedza ļoti nepatīkamu pakāpi. T.s cilvēka tiesības tika degradētas. Ļoti
drūmi iespaidīga kļuva garīguma kritika. Garīgums (cilvēka vienotība ar mūžību)
tika apsmiets. Bezgarīgs cilvēks ieguva maksimālas iespējas sabiedrībā.
Dehumanizācijas procesa cēlonis ir
buržuāziskā humānisma devalvācija, kas nebija iespējama bez aristokrātijas un
buržuāzijas masveida degradācijas. XX gs. otrajā pusē buržuāzijas degradācija
un buržuāziskais mietpilsoniskums uzplauka t.s. jaunbagātnieku kārtā, finansu
afēristu slānī, sabiedrībai uzspiežot finansu kapitālismu ar tā kolosālo
sociālo netaisnību, iracionālismu, subjektīvisma agresivitāti, sociālo
bezapbildību. XXI gs. savukārt atnāca ar globālisma prozelītu aktivitātēm un
viņu centrālo mērķi – dehumanizāciju, kas būs jaunā kultūras tipa noteicošais
trends.
Комментариев нет:
Отправить комментарий