Runa ir par
dehumanizācijas vēsturiski klasisko potenciālu. Pagātnē eksistē daudz kas tāds,
kas var noderēt globālisma prozelītu uzspiestajai dehumanizācijai.
Dehumanizācijas
objekts, saprotams, ir cilvēks. Dehumanizācija ir cilvēciskuma sagraušana
cilvēkā. Dehumanizācijā neeksistē cilvēkmīlestība, rūpes par cilvēka
labklājību, cieņa pret cilvēkiem. Dehumanizācijā humānisma vietā ir kaut kas
pilnīgi pretējs. Tāpēc ir nepieciešams aizstāvēt cilvēku. To var dažādi darīt.
Viens veids ir cilvēka filosofiskā nostiprināšana. Cilvēks vienmēr ir bijis filosofijas
uzmanības centrā. Par cilvēku filosofijā ir pateikts ļoti daudz. Pateikts ir
galvenais. Un, lūk, tagad ir nepieciešams galvenās filosofiskās atziņas par
cilvēku apkopot un tām dot ērtu izmantošanas formu. Tas, pirmkārt. Otrkārt,
pastāv iespēja, ka dažādu destruktīvo procesu rezultātā filosofiskās atziņas
par cilvēku pārvērtīsies arhaiskā nevajadzībā un vispār tiks aizmirstas. Jau
XXI gadsimta sākumā ir biezs cilvēku slānis bez minimālas intereses par
garīgumu, cilvēka dzīves jēgu, cilvēka filosofisko interpretāciju. Tas ir
novērojams ne tikai masu cilvēku biezumos, bet arī inteliģences pūžņos.
Filosofijā cilvēks
jeb precīzāk filosofijas cilvēks (cilvēks kā filosofijas rezultāts) nav
sintezēts vienā noteiktā un visiem pieņemamā definīcijā. Attieksme pret cilvēku
filosofijā ir ļoti dažāda. Tā tas ir arī zinātnē. Zināma vienprātība ir tikai
par cilvēka atsevišķiem parametriem. Visi atzīst, ka cilvēks ir sabiedriska
būtne, cilvēkam ir apziņa, saprāts un spēja komunicēt. Vēl visi atzīst, ka
cilvēks ir kultūras subjekts un reizē arī kultūras objekts. Cilvēks (subjekts)
rada kultūru un kultūra ietekmē cilvēku (objektu). Cilvēks ir evolūcijas
rezultāts. Pret to neviens neiebilst. Zinātnē un filosofijā cilvēka evolūciju
sauc par antropoģenēzi. Savukārt jēdzienu “cilvēka daba” galvenokārt lieto filosofijā.
Tajā nepastāv vienprātība par cilvēka dabu, kā arī par cilvēka būtību. Tiek
uzskatīts, ka cilvēka būtību raksturo nemainīgas īpašības. Tās cilvēkā saglabājas
vienmēr un ir nepieciešamas, lai cilvēks būtu cilvēks. Tādas nemainīgas īpašības
ir griba, prāts, jūtas, garīgums, valoda.
Bībelē cilvēks ir
radīts kā līdzība Dievam. Ar Dieva palīdzību cilvēks pilnveidojas. Bībeliskā
cilvēka interpretācija tika apšaubīta un atmesta Jaunajos laikos. Hēgelis lekcijās
izteicās par Dieva nāvi – “Dievs nomira” (Gott starb). Ar laiku vārdi “Dievs
nomira” izvērtās simboliskā tēlā. XIX gadsimta otrajā pusē jau tika deklarēta
pilnīga atsacīšanās no Dieva. Par to ir runa Dostojevska prozā. Heidegers “Dievs nomira”
saistīja ar metafizikas nāvi filosofijas pagrimuma laikmetā. Nīčem “Dievs nomira”
bija liecība morālajai krīzei. “Dievs nomira” kļuva metafora postmodernisma
filosofijā XX gadsimta otrajā pusē.
“Dievs nomira” ir
dehumanizācijas vēsturiski klasiskā potenciāla iedarbīga
sastāvdaļa. “Dievs nomira” ļoti pamatīgi veicina cinismu, nihilismu,
sociālo darvinismu, nacismu, postmodernistisko ņirgāšanos Rietumu filosofiskajā
domā, kas atstāja un joprojām atstāj dziļu ietekmi uz sociuma apziņu. Tā, piemēram,
postmodernisma filosofija nav atmesta, bet joprojām funkcionē liberālās
demokrātijas ideoloģijā un garīgajā kultūrā. Savukārt nīčisma filosofisko
uzskatu sistēmai, kas sludina neierobežotu individuālismu, stipra cilvēka (pārcilvēka)
kultu, atteikšanos no novecojušas ētikas un morāles normām, piekrīt ne tikai
neonacisma fanāti. Tāpat nekur nav zudusi filosofiskā virziena “dzīves
filosofija” ietekme ar tās slaveno tēzi par cilvēku kā “nepilnīgu dzīvnieku”.
Zolā romāns “Cilvēks-zvērs” joprojām tiek izdots lielā tirāžā. Filosofi jūsmo
par Kasīrera cilvēka apzīmējumu – “simbolisks dzīvnieks”. Dehumanizācijas
motīvu restrikcija (ierobežošana) ir minimāla mūsdienu dzīves reālijās. Ideju
cīņa neeksistē. Eksistē mežonīgu instinktu cīņa. Dehumanizācijas intelektuālie
kreditori vada katedras, medijus, garīgās kultūras institūcijas. Globālisma
prozelītu inkluzīvā kapitālisma projekta vadītājs kopš 2020.gada 14.decembra ir
Romas pāvests. Par gaišu nākotni tiek filosofēts, diskutēts, gatavotas
publikācijas. Taču nākas novērot nepatīkamu ainu: jo aktīvāk intelektuāļi
pievēršas futuroloģijai, jo mazāk ļaužu masas interesē viņu nākotne.
Sabiedrības kopīgais veselais saprāts (sensus communis) kļūst arvien
pliekanāks. Ideologi, mediji nesaka un neraksta patiesību. Patiesība sagādā
sāpes. Tas ir sen zināms. Tāpēc nav jāsāpina cilvēki. Skaistās vīzijās prāts un
gars vieglāk aklimatizējas nekā rūgtā patiesībā. Iedomu vai sapņu tēli ir kļuvuši
sociāli vērtīgāki nekā konkrēti nacionālie projekti, nākotnes modeļi,
stratēģiskie orientieri.
Dehumanizācijas
vēsturiski klasiskā potenciāla iedarbīga sastāvdaļa ir zinātniski tehniskais
progress (ZTP). Attieksme pret ZTP ir diametrāli pretēja. Vieni jūsmo un slavē,
citi – kritizē un nolād. Abas puses piekrīt ZTP spējai izmainīt cilvēku un viņa
dzīves infrastruktūru (plašāk – kultūru). Zinātniski tehnoloģiskā attīstība var
stimulēt jauna bioloģiskā veida rašanos. Tas nebija tik stipri manāms
iepriekšējās zinātniski tehniskajās revolūcijās (pašlaik ir ceturtā revolūcija).
Taču mūsdienu zinātniski tehniskā revolūcija ļoti atklāti liecina par to, ka
cilvēks būtiski izmainās. Jau ir ieviests jēdziens “postcilvēks”. Var noprast,
ka postcilvēks tāpat ka cilvēks ir sabiedriska būtne. Taču uzmanīgi nākas
izturēties pret postcilvēka apziņu, saprātu un spēju komunicēt. Tas attiecas
arī uz postcilvēka tādām īpašībām (ja tās eksistē) kā griba, prāts, jūtas, garīgums,
valoda. Visticamākais, tik tikko minētās īpašības paliks cilvēka monopols.
Pirmajā zinātniski tehniskajā revolūcijā
notika pāreja no roku darba uz mašīnu darbu. Tā bija rūpnieciskā revolūcija.
Tās rezultātā izbūvēja dzelzceļus, sākās intensīvs urbanizācijas process un
jauna sociālā strata – proletariāta – nostiprināšanās. Otrajā zinātniski
tehniskajā revolūcijā centrā bija elektrības izmantošana. Cilvēku ikdienā
ienāca telegrāfs, radio, dzīvojamo telpu un pilsētu ielu elektrifikācija.
Trešajā zinātniski tehniskajā revolūcijā no XX gs. otrās puses dominēja rūpnieciskās
ražošanas automatizācija un automātisko vadības sistēmu ieviešana. Proletariāts
ar savu proletārisko kultūru vairs nebija vajadzīgs. Ceturtajā, tagadnes, zinātniski tehniskajā
revolūcijā valda mākslīgais intelekts, neirotīkli. Ja tiks ieviesta 5G
(mobīlo sakaru piektā paaudze), tad varēs zināt, kurā istabā jeb mazmājiņā
cilvēks atrodas ar savu mobīlo telefonu. Uz planētas tas visvairāk patīk ķīniešiem.
Viņu publiskums, atklātība un labsirdība pret imperatora varu ir gēnos. Ķīnieši
priecājas par 5G. Viņiem cilvēka privātās dzīves neaizskaramība nav
vajadzīga. Eiropeīdiem ir savādāk. Eiropeīdi gan ciena privātās dzīves
neaizskaramību, gan ciena privātās dzīves izsekošanu. Cilvēku izsekošanas
sociālo praksi iesāka Rietumu lielās bankas. Tās vēlējās zināt kredītkaršu izmantošanas
variantus. Savukārt pandēmija sniedza iespēju cilvēku izsekošanu maksimāli
pilnveidot, piemēram, ar QR-Code (Quick Response Code).
Par ZTP ģeniālā
spīdekļa interneta un tā sociālo instrumentu spēju izmainīt līdz nepazīšanai
cilvēka dabu lieliski zina ne tikai speciālisti. ZTP informācijas tehnoloģiju
jomā ir izraisījis t.s. antropoloģisko pāreju. Tās laikā cilvēks garīgi
ievērojami izmainās. Konstatējamas ir dažādas izmaiņas. No tām radikālākās ir
klipveida domāšana, kategoriālās domāšanas atslēgšanās un nespēja refleksēt pašam
savus izteikumus. Acīmredzama ir dissociācija – cilvēka pārvēršanās par
funkciju un kompetenču komplektu bez spējas to kritiski apgūt. Totāla ir
garīguma necienīšana, nevajadzība, izsmiešana.
Комментариев нет:
Отправить комментарий