Apspriežami ir vairāki
jautājumi. Pirmais jautājums varētu būt šāds: Vai eksistē vēsturiskā
likumsakarība fiziognomikas aktualitātes jomā? Respektīvi, nepieciešama ir atbilde
par fiziognomikas akualitātes faktoriem. Varbūt ir tādi apstākļi, kad
fiziognomika kļūst nozīmīga un neatliekama? Varbūt šajā ziņā pastāv noteikta
vēsturiskā likumsakarība? Kāpēc pastiprinās interese par cilvēku fizionomijām?
Kāds ir aktualitātes iemesls? Kas ir noticis, ja ir pieaudzis cilvēku seju
svarīgums un nozīmīgums kādā vēsturiskajā posmā?
Loģika ir
uztverama. Fiziognomikas aktualitāti nosaka izmaiņas cilvēkos. Pirmkārt un
galvenokārt nosaka izmaiņas cilvēku darbībā, uzvedībā un komunikācijā. Cilvēki
ir psihiski, garīgi, intelektuāli izmainījušies un tāpēc rodas velme tam zināmu
apstiprinājumu gūt viņu sejās. Rodas velme sejās saskatīt iekšējo izmaiņu ārēji
vizuālo atbalsi. Iespējams, starp darbību, uzvedību un komunikāciju pastāv
sakarība, un tā atspoguļojas sejās.
Loģika ir uztverama arī faktoru ziņā. Visticamākais,
fiziognomikas aktualitāte ir pārejas laikmetos. Tad sociumā sastopamas
radikālas pozitīvi evolucionējošas izmaiņas, un tās realizē attiecīgi adekvāti
cilvēki. Vēsture par to liecina nepārprotami. Pārejas laikmetos vienmēr mainās
dominējošais ģeneratīvais cilvēciskais tips (tāds tips, kas saistīts ar
radīšanu). Tas ir tips, kas spējīgs nodrošināt evolūciju – attīstību,
pakāpenisku maiņu, pārmaiņu procesus.
Piemēram,
mūsdienās tas attiecas uz datoru evolūciju. To sekmē jauna tipa cilvēki, kuri
manāmi atšķiras, piemēram, izglītības ziņā no iepriekšējiem izgudrotājiem un
zinātniski tehniskā progresa autoriem. Datoru evolūcijas guru ir jauni tehnokrātiski
ambiciozi vīrieši bez augstākās izglītības, savā inovatīvajā fanātismā pametot
studijas universitātē un no saviem oriģinālajiem risinājumiem izveidojot vienu
no treknākajiem biznesiem pasaules vēsturē.
Taču vēsture
nevēsta tikai par pārejas laikmetiem. Vēsture vēsta arī par norieta, pagrimuma,
haosa, bezprāta, izmiršanas laikmetiem. Tajos no dažādām šķirbām izlien
tarakāni un uzkundzējas dzīves visos segmentos. Cilvēki ir paguruši,
vienaldzīgi, apātiski. Viņi nav spējīgi padzīt un nosist tarakānus. Vēsture vēsta
par jauna tipa cilvēku milzīgo lomu tādā nepatīkamā laikmetā. Nepatīkamajam
laikmetam arī ir savs dominējošais ģeneratīvais tips. Nepatīkamajam laikmetam
ir adekvāti līderi - radoši dzīves ārdītāji. Viņi ir norieta, pagrimuma, haosa,
bezprāta, izmiršanas dēmoni – ļaunas kaisles personificējums. Viņu demolēšanas
kompetenci izraisa negatīva enerģētika. Viņu instinktu un tieksmju pamatā ir
mānija graut, postīt, ārdīt, kaut gan viņi paši tā nedomā par savu darbību,
uzvedību un komunikāciju. Viņu destruktīvo, degradējošo un deģenerējošo būtību
saskata, tā teikt, normālie cilvēki, kuri spēj analītiski izturēties pret
nepatīkamā laikmeta reālijām un to piegādātājiem. Un, lūk, visticamākais, normālie
cilvēki ir tie, kuri pievēršas ļaunās kaisles personificētāju sejām. Viņi tajās
saskata adekvātumu ar ārējām odiozajām izdarībām.
Tādējādi var
teikt, ka fiziognomikas aktualitātei ir divi iemesli. Viens iemesls ir balts.
Otrs iemesls ir melns. Fiziognomiski tiek vērtēti gan gaišie cilvēki, gan
tumšie cilvēki. Vēl var tādējādi teikt, ka pastāv konsekventa likumsakarība:
fiziognomikas aktualitāti diktē laikmeta radikālas izmaiņas. Tā ir ticama
atbilde uz teksta sākumā formulētajiem jautājumiem. Fiziognomikas aktualitātes
vēsturiskā likumsakarība eksistē.
Svešvārds
“fiziognomika” ir atvasināts no grieķu vārdiem “daba” + “doma, izziņas spēja”.
Senāk tika lietots cits svešvārds – “prozopoloģija”. To uzskata par novecojušu
jēdzienu. Tas ir atvasināts no seno grieķu valodas (“seja” + “vārds”). Vēl
senāk bija apzīmējums “prozopomantija” (no sengrieķu “seja” + “minēšana”). Tā
dēvēja cilvēka personības tipa fiksēšanas metodi. Ar tās palīdzību fiksēja
cilvēka dvēselisko un fiziskās veselības stāvokli, ņemot vērā sejas ārējās
īpašības un izteiksmīgumu.
Mūsdienās pret
fiziognomiku ir sastopama atšķirīga attieksme. Tā, piemēram, eksperimentālajā
psiholoģijā fiziognomiku neuzsakta par zinātnisku disciplīnu, bet uzskata par
pseidozinātnisku fenomenu. To vienādo ar mesmerismu. Tā dēvē t.s. dzīvniecisko
magnētismu. To iesacīja darīt vācu ārsts un astrologs Francis Mesmers XVIII
gs.beigās. Memerisms bija populārs līdz XIX gs. beigām. F.Mesmera ieskatā
cilvēki izdala īpaša veida magnētisko enerģiju vai fluīdus –hipotētisku
strāvojumu. Tas cilvēkiem palīdz nodibināt telepātiskus sakarus vienam ar otru.
Par telepātiskiem sakariem dēvē domu radīšanu un uztveršanu bez runas, mīmikas,
žesta u.c. līdzekļu starpniecības. Dzīvnieciskais magnētisms savā laikā tika
izmantots ārstnieciskos nolūkos. Piemēram, ārsta dzīvnieciskais magnētisms
spējot labdabīgi noskaņot slimos pacientus. F.Mesmera ieskatā dzīvnieciskais
magnētisms ir jūtu sfēra.
Mūsdienās
fiziognomiku nievājoši salīdzina ar frenoloģiju (no grieķu “prāts” + “vārds”,
“zinātne”). Frenoloģija ir pseidozinātne.Tās pamatā ir maldīgs koncepts par
cilvēku psihikas sakarībām ar cilvēku galvaskausu virsmas uzbūvi. Austriešu
ārsts un anatoms Francis Jozefs Galls ir frenoloģijas dibinātājs. Viņam bija teorija
par visu psihisko īpašību lokalizāciju smadzeņu dažādās daļās. Smadzeņu rievu
atrašanos nosaka uzpampumi galvaskausa virsmā, bet smadzeņu daļu neattīstība
atspoguļojas galvaskausa virsmas iedobumos. F.J. Galla teorija bija ļoti
populāra līdz XIX gs. beigām. Neirofizioloģijas attīstība pārtrauca šīs
teorijas zvaigžņu ceļu. Galvaskausa forma neatkārto smadzeņu formas.
Jaunākajā
laikmetā fiziognomikā saskata spirituālismu, kas ir reliģiski filosofiska
strāva (no latīņu “spiritualis” – garīgais; “spiritus” – gars).
Strāvas idejiskajā centrā ir uzskats par pēcnāves dzīves realitāti un iespēju
komunicēt ar mirušo cilvēku garu. Tas notiek ar mediju starpniecību. Spirituālisms
ir eksistējis cilvēces vēsturē vienmēr. Taču Rietumu civilizācijā tas ļoti
modīgs kļuva XIX gs. vidū un masu sajūsmu zaudēja tikai XX gs. otrajā pusē. Modernā
spirituālisma fani visvairāk bija Anglijā un ASV. No latviešu inteliģences
pazīstamākais spirituālists ir Konstantīns Raudive kopā ar sievu Zentu Mauriņu.
Fiziognomikas
vēsture ir izpētīta. Noskaidroti ir pirmie fiziognomikas adepti. Sākums ir
antīkajā laikmetā – sengrieķu kultūrā. Tajā fiziognomika kļuva sociālo zināšanu
sastāvdaļa. Pirmais, iespējams, terminu “fiziognomika” ir lietojis medicīnas
pamatlicējs Hipokrāts. Par to vēsta otrs medicīnas ģēnijs – Galens. Arī
Aristoteli, Teofrastu uzskata par fiziognomikas pazinējiem un atbalstītājiem.
Apmēram 340.g.p.m.ē. Aristotelis rakstīja par lielas pieres īpašnieku kustību lēnīgumu.
Savukārt platas pieres īpašnieki ir pakļauti bezprātam, bet noapaļotas un
uzpampušas pieres īpašnieki ātri iekaist. Seja palīdz noteikt intelekta un
apdāvinātības līmeni. Par to bija pārliecināti fiziognomikas piekritēji ne
tikai senajā Grieķijā, kurā sacerētie traktāti ir saglabājušies.
Fiziognomikas
retrospektīvais pārskats liecina par konceptuālo nemainību. Pret fiziognomiku
vienmēr izturējās kā pret mācību par cilvēku ārējā izskata vienotību ar viņu
raksturu. Tāpat vienmēr fiziognomika tika identificēta kā ezotēriska parādība.
Tātad slepena, apslēpta izpausme, kas domāta vienīgi iesvētītiem, zinošiem
indivīdiem. Senajā Grieķijā fiziognomiku traktēja kā himērisku mākslu. Tai
pievērsās sofisti. Viņi akcentēja fiziognomikas pamattēzi par sejas saistību ar
garīgo ievirzi, taču to pierādīt nespēja.
Fiziognomikas
priekšmets varēja tikt paplašināts. Bez sejas fiziognomiskajā analītikā varēja
iekļaut vēl citu materiālu – tipiskākās grimases, žestus, pozas, ķermeņa
konstitūciju, stāju. Bija periodi, kad psihodiagnostikas bāze bija plaša un
daudzpusīga. Jēdziens “fiziognomika” tika plaši pielietots. Ar laiku no plašās
fiziognomikas nodalījās kinēzija (mācība par ķermeņa kustībām un žestiem
komunikācijas procesā), jau minētā frenoloģija, okulesika (mācība par acu
uzvedību). Fiziognomika koncentrējās tikai “facial primacy” (sejas
prioritātes) tematikai. Tam bija stimulējošs iegansts. Eksistēja tendence
komunikācijā sejai piešķirt lielāku vērību nekā citiem komunikatīvajiem
kanāliem. Seja visvairāk pasaka par cilvēku garīgo struktūru. Tāds priekšstats
ir radies pirms tūkstošiem gadu un saglabājies līdz mūsdienām, turpinot
saglabāties uz mūžīgiem laikiem. Nav ticams, ka Homo sapiens tik lielā
mērā izmainīsies, ka sociālajās zināšanās nebūs fiziognomikas atziņas.
Fiziognomikas
bums sākās Atdzimšanas laikmetā. Tika sarakstītas daudzas grāmatas par cilvēku
sejās pieejamo informāciju. Grāmatu sarakstīja Leonardo da Vinči. Viņš bija
uztaustījis noteiktas likumsakarības cilvēku seju uzbūvē un proporcijās.
XIX gs. vidū
milzīgu interesi izraisīja biokriminālistikas pamatlicēja Čezāres Lombrozo
teorija. Viņš sagatavoja un publicēja dziļu pētījumu noziegumu faktoru
klasifikācijā. Viņš apskatīja fiziskos, biopsiholoģiskos un sociālos faktorus.
Aktuāls bija fiziognomikas faktors. Tas balstījās uz precizētu un detalizētu
jūtu (iekšējo zīmju) klasifikāciju. Tika ņemta vērā arī garīgo stāvokļu
poētiskā interpretācija literatūrā un tēlotājas mākslā.
Speciālajā
literatūrā tiek konstatēti fiziognomikas veidi. Tas ir zināms rezultāts, pētot
neverbālo komunikāciju un seju īpatnības. Veidu uzskaitījumā ietilpst
etnoloģiskā fiziognomika (cilvēku saistība ar apkārtējo vidi un gadalaikiem),
astroloģiskā fiziognomika (seju līniju saistība ar debess spīdekļiem),
ģeometriskā fiziognomika (seju ģeometriskie tipi), mīmiskā fiziognomika (sejās
atspoguļotās jūtas un emocijas).
Neapšaubāmi,
fiziognomika nevarēja izvairīties no etniskā un kultūras aspekta. Cilvēcē ir
rases, tautas, etniskās grupas katra ar savu identisko savdabību. Katrā kultūrā
ir specifiski etaloni attieksmē pret cilvēku ārējo izskatu, paverot ceļu
interpretēt konkrētus personības tipus kā sociālās uztveres fenomenus. Tādu
darbību dēvē par socioniku. Liela nozīme ir K.G.Junga teorijai par astoņiem
psiholoģiskajiem tipiem.
Jaunajos laikos
(īpaši XIX gs. otrajā pusē) nostiprinājās antropoloģija. Tā bija pazīstama jau
senajā Grieķijā. Antropoloģijas jēdzienu lietoja Aristotelis. Taču kā
zinātnisko disciplīnu komplekss antropoloģija radās tikai vēsturiski nesen.
Antropoloģija ir zinātne par cilvēku, par tā izcelšanos un evolūciju, rasu
veidošanos, cilvēka morfoloģiju utt. Antropoloģija klasificē rases. Tā balstās
uz morfometriskajām īpatnībām, izplatību un kopdzīvi noteiktā teritorijā. Rasu
atšķirības pazīmes ir ādas, acu un matu krāsa, kā arī deguna un galvaskausa
forma, sejas proporcijas. Rasu atšķirības ir ģenētiski nostiprinātas un tiek
mantotas jaunajās paaudzēs. Šo atšķirību pētniecību Hipokrāts dēvēja par
etnoloģisko fiziognomiku.
XX-XXI gs. turpinās
cilvēku rakstura diagnostika, ņemot vērā sejas izteiksmīgumu. Daži fiziognomikas
entuziasti savu metodi sauc par fenotipoloģiju. Tā balstās uz precīziem
mērījumiem.
Fiziognomiskā
kompetence ir bijusi vajadzīga vienmēr. Tā ir vajadzīga arī visjaunākajos
laikos pedagogiem, ārstiem, aktieriem, politiķiem, māksliniekiem, biznesmeņiem,
menedžeriem, sociālo problēmu analītiķiem u.c.
Internetā ir
pieejama informācija par amerikāņu pētnieka Maikla Kosinska 2021.gadā izveidoto
neironu tīklu. Tas palīdz uztvert politiķu kaislības binārā konstrukcijā –
“liberālis” vai “konservators”. Precizitāte – 72%. Minētais pētnieks 2017.gadā
radīja algoritmu, ļaujot pēc fotogrāfijas noteikt seksuālo orientāciju.
**********
Cilvēku viena daļa ar gadiem kļūst fizionomiski
pievilcīgāka. Seja izstaro savdabīgu gaismu, apliecina garīgumu, prāta gudrību un
sirds iekšējo apgarotību, tīrību, skaidrību, dvēseles cēlumu. Tas ir garīgi
pilnvērtīgi nodzīvotā mūža rezultāts. Sejā koncentrējas cilvēciski cienīgi,
godīgi, atbildīgi, morāli tikumiski aizvadīto gadu mantojums. Taču ir sastopama
arī pretēja parādība – ar gadiem seja kļūst arvien nepievilcīgāka, brutālāka,
vulgārāka, asociējas ar netīru sirdsapziņu, nestabilu morāli tikumisko līmeni,
līdzdalību dažādos nelabos pasākumos; vārdu sakot, asociējas ar slikti,
apkaunojoši, cilvēciski necienīgi nodzīvoto mūžu, kurā dominēja klanīšanās,
pielīšana, verdziski padevīga kalpoša, izpatikšana, nodevība, amorālisms,
primitīvs karjerisms bez jebkāda karjeras pakāpei adekvāti materializēta
devuma.
Комментариев нет:
Отправить комментарий